ue-pregateste-o-noua-categorie-de-masini-electrice-ieftine-pentru-a-contracara-ofensiva-producatorilor-chinezi

UE pregătește o nouă categorie de mașini electrice ieftine pentru a contracara ofensiva producătorilor chinezi

Timp de citire: 2 minute

Uniunea Europeană vrea să-și salveze industria auto de la pierderea segmentului cel mai sensibil: mașinile electrice mici și accesibile. Comisia Europeană lucrează la un nou cadru de reglementare care să permită apariția unei categorii intermediare de vehicule – mai simple, mai puțin încărcate de obligații tehnice decât un autoturism clasic, dar mai sigure și mai performante decât un cvadriciclu de tip Citroën Ami. Ideea este clară: dacă Europa nu poate concura la preț cu modelele electrice venite din China, atunci trebuie să creeze o „pistă” proprie, adaptată pieței interne și producătorilor europeni.

O categorie nouă între autoturism și cvadriciclu

Potrivit explicațiilor date de comisarul european pentru industrie, Stéphane Séjourné, Bruxelles-ul vrea să creeze o clasă de mașini situată între autoturismele obișnuite și actualele vehicule foarte ușoare (quadricycle), acolo unde azi găsim modele de oraș precum Citroën Ami sau Microlino. Diferența față de o mașină electrică normală ar fi la obligațiile de siguranță: aceste vehicule noi nu vor trebui să bifeze toate sistemele și testele pe care le cere acum legislația pentru un automobil standard, ceea ce le va face mai ieftine de produs și, implicit, mai ieftine de vândut.

Ținta declarată: mașini electrice europene cu preț între 15.000 și 20.000 de euro, adică exact segmentul unde astăzi constructorii chinezi câștigă teren rapid. Producătorii din UE se plâng de ani buni că reglementările europene – deși necesare pentru siguranță și mediu – apasă foarte greu pe costuri, astfel că nu pot scoate pe piață o electrică urbană la fel de ieftină ca rivalele venite din Asia. Un cadru nou, mai flexibil, ar rezolva tocmai această problemă, notează Reuters.

Scut pentru industria europeană în fața valului chinez

Contextul e unul de defensivă industrială. Mărcile chineze de electrice intră tot mai agresiv pe piața europeană cu modele mici, urbane, bine echipate și la prețuri pe care Renault, Stellantis sau Volkswagen le ating cu greu, scriu cei de la Evxl.co. De aceea, mai multe grupuri europene au cerut Comisiei să „ușureze” legislația pentru mașinile mici produse în UE, astfel încât acestea să redevină atractive. Directorul Renault a mers chiar mai departe, propunând înghețarea unor reguli auto pentru 10-15 ani, ca să le permită producătorilor să investească și să vândă fără să fie forțați să schimbe platformele din doi în doi ani.

Noua categorie ar urma să includă mașini de până la 4,2 metri lungime – deci nu doar microcar-uri, ci și modele de tip „city hatch” sau „mini crossover”, foarte potrivite pentru orașele europene. Dacă proiectul va fi inclus, așa cum speră Séjourné, în pachetul de anunțuri din 10 decembrie, producătorii ar putea începe destul de repede să proiecteze modele dedicate acestui nou cadru.

În spatele ideii se află un calcul politic: UE nu vrea să fie acuzată că ridică pur și simplu bariere împotriva Chinei, ci că adaptează regulile interne pentru a susține producția de mașini făcute în Europa. În loc să spună „nu” mașinilor chinezești, Bruxelles-ul vrea să spună „da” unei alternative europene la același nivel de preț.