Tesla pare să fi ales o strategie radicală pentru a răspunde provocărilor actuale din piața auto: în loc să lanseze un model complet nou, compania condusă de Elon Musk reduce din dotările actualului Model Y pentru a oferi o versiune mai accesibilă.
Primele imagini spion cu acest Model Y „low-cost” au apărut recent în China și dezvăluie modificări importante, unele vizibile încă din exterior, altele mai evidente abia după ce deschizi portiera, scrie Carscoops.
Ce se pierde pentru a câștiga la preț. Tesla, cu un picior afară din „liga băieților mari”
Tesla a eliminat o serie de elemente considerate standard în versiunile anterioare ale SUV-ului electric pentru a reduce costurile de producție.
De exemplu, plafonul panoramic din sticlă, un element emblematic pentru Model Y, a fost înlocuit cu un simplu panou negru opac. Rezultatul este o senzație de spațiu mai redus în zona pasagerilor din spate, unde lumina naturală nu mai pătrunde la fel de generos.
Pe lista modificărilor exterioare, se remarcă lipsa barei LED frontale și a benzii luminoase continue de pe spate, ambele introduse cu facelift-ul „Juniper”. Astfel, versiunea bugetară se diferențiază clar de celelalte modele Y mai bine echipate.
La interior, dispariția ecranului tactil de 8 inch pentru pasagerii din spate și a consolei centrale în format complet sunt alte măsuri de economisire.
Modelul păstrează totuși ecranul central de 15,4 inch și, potrivit publicației chineze Autohome, și sistemul de asistență la condus Autopilot va rămâne disponibil.
O strategie de preț agresivă într-o piață competitivă
Versiunea simplificată a Model Y a fost observată în China, unde Tesla se confruntă cu o concurență acerbă din partea producătorilor locali, care duc o luptă intensă de prețuri.
Deși Model Y Long Range RWD este disponibil în SUA la un preț de 37.490 de dolari (grație unui credit fiscal de 7.500 de dolari), acel stimulent urmează să fie eliminat începând din toamna acestui an.
Prin urmare, Tesla vizează un preț de pornire de aproximativ 36.000 de dolari pentru noul Model Y „low-cost”, fără a mai depinde de subvenții guvernamentale. Această strategie ar putea menține competitivitatea modelului, mai ales în segmentele entry-level, unde rivalii chinezi precum BYD sau Nio oferă alternative tot mai atractive.
Tesla nu a confirmat, de altfel, oficial specificațiile tehnice ale noii variante, dar rămâne de văzut dacă va exista și o reducere a performanțelor, cum ar fi autonomia sau accelerația. Modelul Long Range RWD actual accelerează de la 0 la 60 mph în 5,4 secunde și are o autonomie estimată la 575 km (EPA).
Lansarea este așteptată în ultimele luni ale anului 2025, iar până atunci, este posibil ca Tesla să facă și alte ajustări pentru a calibra prețul și dotările în funcție de cererea globală.
Un lucru este sigur: noul Model Y bugetar vizează să atragă clienți care doresc un SUV electric Tesla la un preț mai accesibil, chiar dacă asta înseamnă renunțarea la unele dintre caracteristicile care au făcut popular acest model.