Majoritatea companiilor se află încă într-un stadiu incipient al adoptării acestor tehnologii, potrivit studiului „AI în Business, Comunicare și Research”, realizat de Rogalski Damaschin și Reveal Marketing Research în perioada august–septembrie 2025.
Potrivit datelor, 41% dintre companii nu utilizează deloc instrumente AI, în timp ce 37% le aplică în câteva procese, iar 14% doar pentru proiecte punctuale. Atitudinea liderilor de business este în mare parte prudentă (34%), în timp ce 14% manifestă rezistență la integrarea tehnologiilor AI. Doar 13% dintre manageri se declară entuziasmați de potențialul AI pentru afaceri.

„Revoluția AI va fi o realitate în următorii 5–10 ani și va schimba lumea, așa cum au făcut-o alte revoluții tehnologice. Dar datele arată că organizațiile nu sunt încă pregătite. Adopția AI va necesita competențe noi și echipe specializate – o oportunitate pentru branduri de a învăța și de a seta standardele pentru utilizarea responsabilă și creativă a AI”, afirmă Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.
AI – instrument de eficiență, nu de inovație
În prezent, companiile românești folosesc inteligența artificială mai ales pentru eficientizarea sarcinilor: 49% dintre angajați o utilizează pentru traduceri, 31% pentru generarea de idei noi, 22% pentru analiză de date, 22% pentru personalizarea conținutului și 21% pentru redactarea de texte. Doar 1 din 10 o folosește pentru scrierea de cod.
În privința guvernanței AI, jumătate dintre companii nu au un responsabil desemnat sau nu știu dacă există unul. Doar organizațiile mari, din domenii digitalizate, alocă deja bugete și strategii pentru dezvoltarea AI, în timp ce IMM-urile rămân la stadiul de experimente izolate
„România este într-o etapă de început, în care companiile testează AI. Comunicarea are acum un rol esențial, pentru că adevărata provocare este cea umană. Brandurile care vor ști să îmbine inteligența artificială cu cea umană vor câștiga pe termen lung, prin transparență și relevanță”, explică Alina Damaschin, Managing Partner Rogalski Damaschin.
Agenția anunță că pregătește lansarea unui hub de produse dedicate PR-ului și creativității în era AI, menit să conecteze analiza de date cu inovația în comunicare.
Cercetarea a inclus 25 de interviuri în profunzime cu lideri de business și 1007 chestionare online completate de angajați și antreprenori.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.
The post Studiu: Jumătate dintre companiile din România integrează deja tehnologia AI în cel puțin un proces operațional appeared first on Forbes Romania.