Un nou studiu realizat de organizația franceză Assurance Prévention trage un semnal de alarmă îngrijorător: notificările primite pe telefonul mobil în timpul condusului dublează riscul de accident rutier. Experiența a fost concepută pentru a evalua cât de mult afectează atenția șoferilor aceste distrageri aparent minore, dar care pot avea consecințe devastatoare, notează Bfmtv.
Conform datelor obținute, un șofer care primește notificări în timpul condusului își abate privirea de la drum timp de 6 minute într-o oră, fără să-și dea seama. Mai grav, la viteza de autostradă de 130 km/h, aceste clipe de neatenție pot echivala cu 500 de metri parcurși „în orb”, fără contact vizual cu șoseaua.
Un sfert din accidentele rutiere grave, cauzate de neatenție
Cifrele devin și mai alarmante în contextul general: în Franța, aproximativ un accident auto din patru este cauzat de neatenția la volan, în special din cauza interacțiunii cu telefonul. În 2023, acest tip de comportament a fost implicat direct în 390 de decese pe șosele.
În cadrul experimentului realizat de Assurance Prévention, 24 de șoferi au fost supuși unui test pe un simulator care reproducea un traseu complet: condus urban, pe drumuri secundare și pe autostradă. Fiecare participant a parcurs traseul de trei ori:
- prima dată cu telefonul la vedere (scenariu obișnuit);
- a doua oară fără telefon;
- și a treia oară în timp ce primeau notificări (SMS și WhatsApp) în momente cheie, precum apropierea de o intersecție, un viraj sau un obstacol.
Rezultatele au fost clare: în prezența notificărilor, șoferii nu doar că se uitau mai puțin la drum, dar nu mai efectuau verificările de bază, cum ar fi privirea în oglinzi sau evaluarea corectă a distanțelor.
Un mesaj pe telefon = 12,7 secunde de pericol
Potrivit studiului, o singură notificare „consumă” în medie 12,7 secunde din atenția șoferului, în care privirea alternează între ecran și drum. La viteze mari, acest timp este suficient pentru a rata un pericol major, a trece pe roșu sau a nu observa un pieton.
Un exemplu concret din test arată cum un simplu mesaj primit la semafor a făcut ca o șoferiță să oprească prea târziu, să treacă linia de oprire și apoi să întârzie reluarea mersului cu 7 secunde după ce semaforul s-a făcut verde. În tot acest timp, nu a observat o altă mașină venind din lateral care trecuse pe roșu – o situație care, în viața reală, ar fi putut duce la o coliziune.
Dependența digitală și iluzia multitasking-ului
Studiul atinge și o problemă mai profundă: iluzia controlului. Mulți șoferi intervievați spun același lucru: „Taci, că știu ce fac”. Însă sociologul Dominique Boullier atrage atenția că, în realitate, creierul uman nu poate face mai multe sarcini simultan, ci doar le alternează – și, în acest proces, degradează calitatea execuției sarcinii principale: condusul.
Cu o medie de 80 de notificări pe zi (și peste 300 pentru unii utilizatori), provocarea este constantă. „Este o problemă de distribuire a energiei cognitive. Ne mințim singuri că putem fi eficienți în multitasking, dar nu putem”, explică Boullier.
Recomandările pentru șoferi
Pentru a reduce riscurile, Assurance Prévention recomandă activarea modului „Nu deranjați” în timpul condusului, care permite păstrarea conexiunii GPS, dar blochează notificările. Alternativ, telefonul poate fi înmânat unui pasager sau oprit complet.
De asemenea, este recomandat ca playlisturile, navigația GPS și setările mașinii să fie configurate înainte de plecare, nu în mers. Pauzele la fiecare două ore rămân esențiale pentru a preveni nu doar oboseala, ci și tentația de a verifica telefonul în timpul mersului.