reguli-noi-pentru-uber,-bolt,-blue-si-alte-platforme-de-ridesharing.-ce-urmeaza-pentru-taximetristii-din-romania

Reguli noi pentru Uber, Bolt, Blue și alte platforme de ridesharing. Ce urmează pentru taximetriștii din România

Timp de citire: 2 minute

Transportul alternativ și taximetria clasică ar putea intra într-o nouă etapă de reglementare în România. Consiliul Concurenței a publicat un raport amplu în care semnalează nereguli atât în activitatea platformelor de ridesharing, cât și în cea a taxiurilor tradiționale. Rezultatul acestui raport este o serie de propuneri legislative care urmează să fie discutate cu Guvernul, iar scopul este să fie create reguli mai clare și mai echilibrate între cele două tipuri de servicii.

În ultimii ani, Uber, Bolt, Blue și alte platforme similare au câștigat teren în marile orașe, oferind servicii rapide prin aplicații mobile. În același timp, firmele de taxi au acuzat o concurență neloială și cer reguli similare pentru toți jucătorii din piață. Autoritățile au verificat situația și au descoperit probleme serioase, atât în privința tarifelor și a transparenței, cât și în ceea ce privește comportamentul fiscal al unor firme care operează prin aceste platforme.

Ce probleme au fost identificate la ridesharing

Raportul Consiliului Concurenței arată că, în doar un an și jumătate, peste 16 milioane de curse efectuate prin aplicații de transport alternativ au avut prețul modificat la final, fără acordul clientului. Alte nereguli țin de anularea curselor: în numeroase cazuri pasagerii au fost taxați chiar dacă șoferii au anulat cursele, iar banii nu au fost restituiți imediat. În 2023, doar pe o singură platformă, suma încasată din aceste anulări a fost de aproximativ 3 milioane de lei.

În plus, controalele fiscale au scos la iveală cazuri de evaziune în rândul firmelor care dețin flote și angajează șoferi pentru a lucra prin platformele de ridesharing. Deocamdată, aceste probleme nu vizează direct companiile Uber sau Bolt, ci firmele intermediare care gestionează mașinile și personalul.

Ce modificări sunt propuse pentru taxiuri și platformele alternative

Consiliul Concurenței dorește ca legislația să fie modernizată și mai apropiată între taxiurile tradiționale și transportul alternativ. Una dintre schimbări ar putea fi eliminarea obligativității ca taximetriștii să fie afiliați unui dispecerat clasic, permițând înregistrarea curselor prin aplicații digitale sau printr-o platformă națională care să centralizeze toate comenzile. Totodată, se propune eliminarea limitării numărului de licențe, astfel încât piața să se regleze singură, iar oricine dorește să poată activa în domeniu.

În același timp, platformele de ridesharing ar urma să fie obligate să aibă un mecanism prin care modificarea tarifului final să se facă doar cu acordul explicit al pasagerului. De asemenea, autoritățile intenționează să introducă reguli mai clare pentru returnarea automată a banilor în cazul anulărilor, astfel încât pasagerii să nu mai fie dezavantajați.

Aceste propuneri vor fi analizate de Guvern și discutate împreună cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Obiectivul este să se ajungă la o reglementare unitară care să protejeze pasagerii, dar și să asigure o concurență corectă între taxiurile tradiționale și serviciile moderne de transport alternativ.