
Asociația Pro Infrastructură (API) atrage atenția asupra blocajului apărut în contractul pentru livrarea celor 37 de trenuri Coradia Stream produse de Alstom, în urma unui conflict prelungit între compania franceză, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și consultantul Egis.
În joc sunt penalități de întârziere de ordinul sutelor de milioane de lei, iar victime colaterale ar putea fi chiar pasagerii.
Potrivit API, livrările trenurilor au acumulat până la 28 martie 2025 o întârziere de 439 de zile, ceea ce ar atrage penalități de circa 266 milioane de lei, aproximativ 11% din valoarea contractului.
„Merită Alstom penalități? Da, dar doar pentru aproximativ trei luni, nu pentru întreaga perioadă invocată”, arată organizația, subliniind că o parte din decalaje se explică prin factori obiectivi, precum modificările aduse caietului de sarcini, necesitatea omologării unui model nou și perturbările din lanțurile de aprovizionare cauzate de pandemie și de războiul din Ucraina.
Contractul pentru cele 37 de trenuri electrice a fost semnat abia în martie 2022, după un proces de licitație lansat în 2020 și marcat de contestații repetate. Primele trenuri ar fi trebuit să intre în circulație în termen de 20 de luni, iar până la sfârșitul lui 2024 să fie livrate toate cele 20 de unități din contractul principal. Restul de 17 aparțin unui contract subsecvent. Între timp, termenele au fost extinse până în ianuarie 2026 printr-un act adițional semnat în toamna lui 2024.
API acuză însă că ARF și Egis „se fac că n-au aprobat calendarul” de livrări actualizat și aplică penalitățile la zi, ceea ce ar putea împinge Alstom să rezilieze contractul. „Nefiind o organizație de caritate, compania rupe contractul dacă penalitățile depășesc costul rezilierii. Consecința: rămânem cu patru trenuri fără mentenanță, iar viitoarele licitații riscă să fie ocolite de marii producători”, avertizează organizația.
În prezent, situația rămâne blocată, iar perspectiva ca România să piardă trenurile moderne atât de necesare pe rețeaua feroviară adâncește incertitudinea pentru călători, într-un moment în care sectorul feroviar ar trebui să fie în plin proces de modernizare.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.
The post Livrarea trenurilor Alstom blocată de penalități: conflict între ARF, Egis și producător appeared first on Forbes Romania.