gigantii-globali-ai-industriei-alcoolului-au-pierdut-830-de-miliarde-de-dolari-in-patru-ani

Giganții globali ai industriei alcoolului au pierdut 830 de miliarde de dolari în patru ani

Timp de citire: 3 minute

Valoarea acțiunilor celor mai mari producători mondiali de bere, vin și băuturi spirtoase listați la bursă a scăzut cu 830 de miliarde de dolari în ultimii patru ani, arată Agerpres, citând o analiză realizată de Bloomberg.

Sectorul se confruntă cu o transformare structurală profundă, determinată de schimbarea comportamentului consumatorilor, de preocupările crescânde legate de sănătate și de presiunile economice globale.

Scăderea apetitului pentru alcool, mai ales în rândul generațiilor tinere, este dublată de efectele tarifelor comerciale americane, de impactul ratelor ridicate ale dobânzilor asupra cheltuielilor populației și de creșterea prețurilor materiilor prime. În China, încrederea redusă a gospodăriilor și restricțiile privind consumul de alcool la evenimente oficiale au amplificat tendința descendentă.

„Avem o schimbare structurală în desfășurare: oamenii beau mai puțin”, a explicat Sarah Simon, analist la Morgan Stanley, subliniind că marile companii din domeniu sunt nevoite să se adapteze rapid unui model de consum complet diferit.

Acțiunile unor grupuri precum Diageo (Johnnie Walker, Smirnoff), Pernod Ricard, Rémy Cointreau, Brown-Forman (Jack Daniel’s) și Treasury Wine Estates din Australia au coborât în 2025 la minimele ultimului deceniu, în timp ce titlurile gigantului chinez Kweichow Moutai se tranzacționează cu peste 40% sub vârful atins în 2021.

Pe fondul scăderii veniturilor, producătorii se confruntă și cu niveluri ridicate ale datoriilor, restructurări interne și o volatilitate crescută a managementului. În ultimul an, mai multe companii majore, printre care Diageo, Rémy Cointreau, Campari, Treasury Wine, Molson Coors și Suntory, au trecut prin schimbări de directori generali, iar Moutai a pierdut doi președinți în mai puțin de doi ani.

Indicatorii de consum confirmă trendul negativ. În SUA, un sondaj Gallup a arătat că ponderea adulților care consumă alcool a coborât, în august, la cel mai scăzut nivel din 1939, anul în care au început măsurătorile. Recomandările de reducere a consumului din partea Organizației Mondiale a Sănătății și a autorităților sanitare americane au accentuat declinul, mai ales în rândul generației X, în timp ce alcoolul devine tot mai puțin atractiv pentru mileniali și generația Z.

„Impactul asupra consumului de alcool este de patru ori mai mare decât cel al crizei financiare. Piața consideră că s-a produs o schimbare structurală și că nu ne vom întoarce la ritmurile de creștere din trecut”, a declarat Laurence Whyatt, analist la Barclays.

Pentru a contracara declinul, marile companii lansează produse fără alcool și explorează noi segmente de piață. Carlsberg a introdus un cidru non-alcoolic, Campari a lansat băutura Crodino în SUA, iar Diageo a cumpărat brandul american Ritual Zero Proof. Divizia de băuturi a LVMH, Moët Hennessy, a investit în producătorul francez de spumant fără alcool French Bloom.

Totuși, schimbările nu se limitează la inovații de portofoliu. Analista Sarah Simon subliniază că acțiunile din sectorul băuturilor alcoolice primesc acum cele mai multe recomandări negative („underweight”) dintre toate companiile de bunuri de consum din Europa.

În opinia lui Andrew Gowen, șeful departamentului de cercetare de la Bell Asset Management, incertitudinea actuală face ca industria alcoolului să fie tot mai des comparată cu cea a tutunului, o paralelă „de neimaginat acum cinci ani”. El estimează că scăderea volumelor va forța companiile să reducă costurile și să introducă produse mai ieftine.

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.

The post Giganții globali ai industriei alcoolului au pierdut 830 de miliarde de dolari în patru ani appeared first on Forbes Romania.