Noul Grande Panda conține echivalentul a 140 de ambalaje reciclate pe bază de carton, demonstrând utilizarea la scară largă a materialului polyAl în sectorul auto.
Fiat devine primul producător auto din lume care folosește în mod activ materiale reciclate din ambalaje pe bază de carton pentru băuturi în construcția unui vehicul.
Noul model Grande Panda include componente interioare realizate din polyAl, un material obținut din polimeri și aluminiu, provenit din reciclarea ambalajelor aseptice.
Fiecare mașină conține material echivalent cu 140 de ambalaje uzate, reciclarea concentrându-se pe straturile subțiri de polietilenă și aluminiu.
Aceste componente sunt folosite în realizarea bordului, consolei centrale și panourilor ușilor, contribuind la un design modern, dar și sustenabil.
Materialul folosit, denumit Lapolen Ecotek, a fost dezvoltat de compania italiană Lapo Compound, în colaborare strânsă cu Fiat.
Pe lângă performanța tehnică, alegerea sa a fost motivată și de aspectul estetic, aluminiul reciclat oferă un efect vizual strălucitor, iar compusul permite reproducerea fidelă a culorilor dorite.
Fiat Grande Panda (interior) / Foto: Fiat
Un pas concret către economia circulară
Inițiativa se înscrie în filosofia „less is more” a Fiat, prin care marca își propune să reducă utilizarea materialelor poluante precum cromul sau pielea naturală.
Integrarea polyAl în piese vizibile ale interiorului nu doar că reduce impactul asupra mediului, dar demonstrează și potențialul estetic și funcțional al materialelor reciclate.
Fiat anticipează viitoarele cerințe europene privind reciclarea vehiculelor la finalul duratei de viață, conform cărora 25% din plasticul utilizat trebuie să provină din surse reciclate. Soluția propusă de Lapo Compound contribuie direct la atingerea acestui obiectiv, fără a compromite standardele de calitate.
Fiat Grande Panda (interior) / Foto: Fiat
Ambalajele Tetra Pak își găsesc o nouă viață în Fiat Grande Panda
Tetra Pak susține acest demers inovator, subliniind potențialul comercial al materialelor rezultate din reciclarea ambalajelor aseptice.
În timp ce cartonul este deja utilizat în produse de hârtie, restul compoziției, polyAl, este în curs de valorificare în diverse industrii, de la auto până la mobilier sau pardoseli.
Kinga Sieradzon, vicepreședinte la Tetra Pak, a declarat că proiectul este un exemplu concret de cum colaborarea dintre industrie, autorități și consumatori poate accelera tranziția către o economie circulară.
La rândul său, Giuseppe Crisci, directorul Lapo Compound, afirmă că inovația tehnologică trebuie să meargă mână în mână cu responsabilitatea față de planetă.
Grande Panda este deja disponibil pe majoritatea piețelor europene, urmând să ajungă și în afara continentului până la finalul anului 2025.