expira-sau-nu-airbag-urile-dupa-o-anumita-perioada?-tot-ce-trebuie-sa-stie-soferii-despre-aceasta-masura-de-siguranta

Expiră sau nu airbag-urile după o anumită perioadă? Tot ce trebuie să ştie şoferii despre această măsură de siguranţă

Timp de citire: 2 minute

Deși airbag-ul este considerat una dintre cele mai importante dotări de siguranță dintr-un autoturism modern, mulți șoferi nu știu că aceste sisteme pot deveni ineficiente sau chiar periculoase odată cu trecerea timpului. Chiar dacă în prezent toate mașinile noi sunt echipate cu cel puțin două perne de aer frontale – una pentru șofer și una pentru pasagerul din față –, nu toți conducătorii auto conștientizează faptul că anumite componente ale acestor sisteme pot ceda în timp.

Unde sunt montate airbag-urile și cum funcționează sistemul

Spre deosebire de centura de siguranță, airbag-ul nu are o utilizare constantă, ci funcționează doar în cazul unui impact puternic. El se declanșează printr-o explozie controlată, care umple perna de aer cu gaz într-o fracțiune de secundă – mai exact, la o viteză de până la 300 km/h. Scopul este de a proteja ocupanții mașinii de contactul violent cu elemente dure ale vehiculului, precum bordul, volanul sau ușile.

În afară de airbag-urile frontale, tot mai multe mașini moderne sunt dotate și cu alte tipuri de perne de aer: laterale, cortină, pentru genunchi, pentru centura de siguranță, chiar și airbag-uri montate între pasageri sau în zona lunetei.

Totul este controlat de senzori care detectează forța și direcția impactului, iar sistemul de declanșare este suficient de sensibil încât să funcționeze chiar și atunci când mașina este staționată și este lovită din exterior.

Există însă cazuri când airbag-urile nu se activează deloc sau, dimpotrivă, se declanșează accidental la trecerea peste o groapă. De aceea, este esențial ca senzorii și întregul sistem să fie în stare perfectă de funcționare.

Airbag-urile au o durată de viață limitată? Da, dar nu ca un aliment

Deși nu au o dată de expirare imprimată pe ele, unele airbag-uri pot deveni ineficiente după un anumit număr de ani, din cauza degradării componentelor chimice din interior.

În trecut, unele mărci auto recomandau înlocuirea pernelor de aer după 10-15 ani. De exemplu, în anii ‘90, Honda și Acura propuneau o inspecție la fiecare 10 ani. Mercedes-Benz, la rândul său, adăuga etichete de înlocuire după 15 ani, cel puțin pentru piața americană. Totuși, ulterior s-a concluzionat că airbag-urile produse după 1992 rezistă, teoretic, pe întreaga durată de viață a vehiculului.

Chiar și în cazul autoturismelor moderne, specialiștii recomandă o verificare a sistemului la fiecare 10-15 ani, mai ales în condiții de climat umed sau cald, unde degradarea chimică poate fi accelerată.

Avertismentul RAR: 100.000 de autoturisme din România ar putea avea probleme cu airbag-urile

Registrul Auto Român a atras atenția, în vara acestui an, asupra unor riscuri serioase legate de airbag-uri. Potrivit instituției, aproximativ 100.000 de mașini aflate în circulație în România ar putea avea probleme la aceste sisteme esențiale pentru siguranță.

„Studiile au identificat un risc, legat de combinarea unui climat cald și umed cu îmbătrânirea vehiculului, care ar putea determina degradarea anumitor componente chimice prezente în declanșarea airbagului. În cazul unui impact, airbagurile defecte se pot sparge atunci când sunt declanșate și pot proiecta fragmente metalice în habitaclu care ar putea provoca răni grave sau chiar deces”, avertizează RAR într-un comunicat.

Datele arată că aproape 14.000 de vehicule prezintă deficiențe legate de siguranța activă, iar alte peste 85.000 ar avea probleme cu siguranța pasivă – în special airbag-urile.

RAR precizează că această estimare se referă doar la vehiculele comercializate prin rețeaua oficială a producătorilor, nu și la cele importate individual din Uniunea Europeană.