Un nou proiect legislativ pregătit în România le oferă motocicliștilor și conducătorilor de mopede drepturi suplimentare în trafic, cu scopul declarat de a fluidiza circulația și a încuraja folosirea mijloacelor alternative de deplasare. Printre cele mai importante noutăți se numără posibilitatea legală de a circula pe benzile speciale destinate mijloacelor de transport în comun, de a depăși coloanele oprite în anumite condiții și de a staționa legal pe trotuar, în anumite limite.
Aceste modificări vin pe fondul unei nevoi tot mai stringente de adaptare a infrastructurii și legislației la realitatea urbană actuală, în care motocicletele și mopedele joacă un rol important în mobilitatea eficientă, mai ales în orașele aglomerate.
Acces extins și manevre mai flexibile pentru motocicliști
Una dintre cele mai notabile modificări este autorizarea motocicletelor și mopedelor pentru a circula legal pe benzile special amenajate pentru autobuze. Această măsură poate reduce semnificativ timpul de deplasare pentru motocicliști în orașe și ajută la reducerea congestiei din benzile obișnuite de trafic.
Totodată, proiectul prevede că nu va mai fi considerată depășire atunci când o motocicletă sau un moped trece în fața altui vehicul sau ocolește un obstacol, atâta timp cât nu este încălcat marcajul de separare a benzilor. Această prevedere este extrem de importantă pentru zonele urbane unde traficul este adesea blocat, iar motocicliștii se deplasează prin interstiții sau pe lângă coloane de mașini.
O altă noutate esențială este legalizarea înaintării pe lângă sau printre coloanele de autovehicule oprite la semafor sau la treceri de cale ferată. Dacă manevra este efectuată cu viteză redusă (maxim 20 km/h), nu stânjenește ceilalți participanți și este menținută o distanță laterală corespunzătoare, aceasta nu va mai fi sancționată.
Marcaje speciale și drepturi pe trotuar
Pentru a implementa noile reguli în siguranță, proiectul introduce și noțiunea de „spațiu de siguranță pentru motociclete și mopede”. Acesta va fi un marcaj distinct aplicat înaintea intersecțiilor sau barierelor, menit să delimiteze zona în care se pot poziționa motocicliștii pentru a demara primii după ce se schimbă culoarea semaforului. Marcajul va avea o lungime de 3 metri și va traversa întreaga lățime a carosabilului.
Pe lângă acestea, motocicletele și mopedele vor avea voie să staționeze legal pe trotuare, dar doar dacă sunt parcate paralel cu marginea carosabilului și este păstrată o distanță de minimum 1 metru față de restul trotuarului, pentru a nu împiedica circulația pietonilor.
Măsuri pentru siguranță și responsabilizare
Deși proiectul de lege aduce beneficii clare pentru motocicliști, el este conceput și pentru a spori siguranța acestora, fiind considerați participanți vulnerabili la trafic. În plus, implementarea acestor măsuri va presupune și o adaptare a infrastructurii rutiere, inclusiv modificări de marcaje și semnalizări, precum și o informare extinsă a tuturor participanților la trafic.
Noile reguli propuse au potențialul de a transforma radical experiența motocicliștilor în trafic și de a aduce o contribuție semnificativă la fluidizarea circulației în marile orașe. Rămâne însă de văzut cât de repede vor fi adoptate și implementate și cum vor fi primite de ceilalți șoferi.