Dacia nu înseamnă doar mașini de familie și SUV-uri accesibile. În anii comunismului, numele mărcii a fost legat puternic și de motorsport, de la Raliul Dunării – una dintre cele mai spectaculoase competiții din Europa de Est – până la participările în curse internaționale, cum a fost Tour de Europe sau Raliul Acropole. O bună parte din această istorie a rămas în fotografii îngălbenite și în amintirile piloților, dar ea explică de ce Dacia are astăzi un nucleu dur de fani pasionați.
În prezent, programe precum Dacia Revival readuc pe probele speciale Dacii 1300, 1310 și Sport recondiționate, care țin vie legătura dintre motorsportul de altădată și generațiile noi de piloți.
Raliul Dunării, scena pe care a crescut legenda Dacia
Raliul Dunării a fost organizat în România aproximativ între 1964 și 1987 și a ajuns etapă în Campionatul European de Raliuri, atrăgând piloți de top din Europa și mașini spectaculoase pentru acea perioadă. În anii ’70 și ’80, raliul apărea în presa vremii și în jurnalele TV, iar imaginile cu Dacia 1300 sau 1310 luptând cot la cot cu Renault 5 Turbo sau Skoda 130 RS au alimentat imaginația fanilor autohtoni.
Dacia nu câștiga mereu la general, dar era constant prezentă pe probe, iar echipajele românești reușeau clasări excelente la clasele lor. Există relatări despre ediții în care Dacia 1300 Grupa 2 a urcat pe podium, în spatele unor mașini mult mai puternice, ceea ce sporea și mai mult aura de „erou local” a mărcii.
Odată cu apariția Daciei Sport, în anii ’80, povestea s-a mutat către coupe-ul produs la IATSA Ștefănești, gândit în bună parte și pentru competiții. Cu o caroserie ușor modificată și motoare pregătite special, Dacia Sport a avut propriile momente de glorie în raliurile interne, inclusiv în Raliul Dunării, unde a bifat victorii și titluri de campionat în mâinile unor piloți precum Nicu Grigoraș sau Dacian Banca.
De la Dacia Sport la cupele monomarcă moderne
După ’90, odată cu schimbarea contextului economic, Dacia a dispărut pentru o vreme din prim-planul raliurilor, dar nu din sufletul pasionaților. Mașinile de competiție au continuat să circule în campionate naționale, iar mulți piloți au debutat pe Dacii pregătite „în curte”, cu buget mic, exact cum se întâmplă astăzi în clasele entry-level.
În ultimii ani, Federația Română de Automobilism Sportiv și diverse echipe private au început să construiască programe dedicate Daciei clasice – cum este Dacia Revival –, unde Dacia 1300 și 1310 participă în curse de regularitate sau raliuri istorice. Astfel, istoria Dacia în motorsport nu rămâne doar în arhive, ci e trăită din nou pe probe, cu public la marginea drumului și cu aceeași pasiune de acum patru decenii.
În paralel, modelele moderne ale mărcii apar în raliuri și competiții de anduranță în diverse campionate europene, fie ca mașini de raliu de clasă mică, fie ca modele folosite în cupe monomarcă locale. Chiar dacă nu mai vorbim de un program oficial de uzină la nivelul anilor ’70–’80, legătura dintre Dacia și motorsport continuă discret, susținută de comunități de fani, mecanici și piloți care au crescut cu Raliul Dunării în suflet.

