Deși pentru mulți șoferi marșarierul pare o simplă manevră de ieșire din parcare, legislația rutieră actualizată pentru 2025 aduce în prim-plan o serie de reguli clare și obligații specifice privind această practică aparent banală.
Distanța maximă permisă în marșarier
Codul Rutier 2025 nu doar că reglementează distanțele și condițiile în care se poate circula în marșarier, dar atrage atenția și asupra riscurilor majore pe care le implică manevra, mai ales în zone aglomerate sau cu vizibilitate redusă.
Una dintre cele mai importante prevederi ale Codului Rutier actualizat este limitarea distanței pe care o poți parcurge în marșarier. Astfel, legea stabilește clar că nu ai voie să circuli cu spatele mai mult de 50 de metri, indiferent că te afli pe o stradă cu sens unic sau pe una cu circulație în ambele sensuri.
Totodată, este strict interzis să ieși cu spatele de pe un drum cu sens unic într-o altă stradă, indiferent de motiv.
Ce trebuie să faci când nu ai vizibilitate
Dacă te afli în situația în care vrei să ieși cu spatele din curte sau din garaj și nu ai vizibilitate asupra traficului, Codul Rutier 2025 prevede că ai obligația să fii dirijat de o altă persoană. Aceasta trebuie să stea în afara vehiculului și să se asigure că manevra este sigură. În cazul producerii unui accident, persoana care dirijează va fi trasă la răspundere.
Șoferul trebuie, în orice situație, să se asigure temeinic că manevra se poate efectua fără riscuri pentru ceilalți participanți la trafic, fie ei pietoni sau conducători auto.
Este necesară folosirea avariilor când dai cu spatele?
Deși nu este o obligație legală să aprinzi luminile de avarie atunci când te deplasezi cu spatele, utilizarea lor este puternic recomandată, deoarece oferă o vizibilitate sporită și poate preveni accidentele.
Viteza maximă legală în mersul cu spatele
Una dintre cele mai frecvente întrebări ale șoferilor este legată de viteza cu care pot circula în marșarier. Deși Codul Rutier nu prevede o viteză maximă specifică pentru mersul cu spatele, trebuie menționat că limita generală de 50 de metri reduce din start posibilitatea de a atinge o viteză mare.
Pe de altă parte, legislația menționează că limitele de viteză standard se aplică inclusiv în mersul cu spatele:
- 50 km/h în localitate
- 90 km/h pe drumurile naționale și județene
- 100 km/h pe drumurile europene
- 120 km/h pe drumurile expres
- 130 km/h pe autostradă
Așadar, teoretic, chiar și în marșarier, aceste viteze sunt valabile, dar aplicarea lor este evident limitată de condițiile fizice ale drumului și de siguranța traficului.
Testul AutoVlog: cât de rapid poți merge cu spatele?
Un test realizat de AutoVlog a demonstrat că o mașină poate atinge până la 60 km/h în marșarier în doar câteva secunde. Totuși, acest tip de condus nu este recomandat în trafic normal, iar atingerea unor astfel de viteze în mersul cu spatele poate pune în pericol vieți și duce la sancțiuni.
Deși mersul cu spatele este frecvent ignorat în discuțiile despre regulile de circulație, Codul Rutier 2025 aduce clarificări importante și subliniază importanța siguranței în aplicarea acestei manevre. Respectarea distanței maxime, folosirea unui ghidaj extern în lipsa vizibilității și asigurarea temeinică înainte de orice mișcare sunt esențiale pentru a evita accidentele și sancțiunile.