Producătorii chinezi de combustibili se confruntă cu un nou obstacol: o supraproducție masivă de kerosen, pe fondul unei cereri interne insuficiente și al unor schimbări structurale în transport și consum, transmite Bloomberg. Oferta de kerosen este deja cu 40% peste cerere în 2025, iar surplusul ar putea atinge 390.000 de barili pe zi, potrivit firmei de consultanță Kpler, citează Agerpres.
Inițial, după pandemie, kerosenul a reprezentat o soluție temporară pentru rafinăriile chineze, afectate de scăderea cererii de benzină și motorină din cauza electrificării rapide a flotei auto și trecerii camioanelor la gaz petrol lichefiat. Însă, odată cu saturarea pieței interne și creșterea limitată a numărului de pasageri pe curse aeriene, problema s-a agravat.
„Kerosenul a fost soluția la distrugerea cererii pe segmentele benzină și motorină, dar asta nu a făcut decât să mute problema”, a explicat Zameer Yusof, analist la Kpler.
Pe lângă consumul modest, reorientarea chinezilor spre turismul intern și introducerea avioanelor mai eficiente energetic limitează absorbția surplusului. Prognozele indică un consum în creștere moderată în 2025, dar insuficient pentru a echilibra producția actuală.
Excedentul ar putea afecta și piețele externe: exporturile de kerosen ale Chinei ar putea atinge un nivel record de 2,6 milioane de tone în iunie, ceea ce va pune presiune pe exportatorii din Orientul Mijlociu și India.
Pe fondul acestor probleme, marjele de profit ale rafinăriilor chineze, deja afectate de câțiva ani, rămân sub presiune. În paralel, încercările de a muta producția către petrochimie au avut un impact limitat, în condițiile în care și acest sector se confruntă cu supracapacitate și cerere incertă pe fondul încetinirii economiei globale, avertizează Manish Sejwal, analist la Rystad Energy.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.
The post China se confruntă cu un surplus uriaș de kerosen, care amenință profitabilitatea rafinăriilor appeared first on Forbes Romania.