Deși Elio a primit recenzii rezonabile și a avut un personaj principal adorabil, filmul Pixar nu a reușit să impresioneze la capitolul încasări, având cel mai slab debut din istoria studioului.
Criticii au observat că filmul părea să îi lipsească „condimentul” specific animațiilor Pixar anterioare, iar un raport recent al The Hollywood Reporter arată că această lipsă de profunzime a fost un efect al autocenzurii interne, scrie AVClub.
Când au început problemele pentru Elio, de fapt
Problemele lui Elio au început în 2023, când regizorul original Adrian Molina (cunoscut pentru Coco) a predat o variantă aproape finalizată a filmului, care făcea aluzie subtilă la identitatea queer a personajului principal și accentua pasiunea lui pentru protecția mediului.
Molina, care este deschis despre orientarea sa sexuală, nu dorea să creeze o poveste de tip coming-out, ci o reflectare sinceră a propriei identități și valori. Însă, după două proiecții esențiale, una pentru publicul test și alta pentru Pete Docter, șeful Pixar, proiectul a suferit modificări majore.
Se spune că discuțiile avute după aceste proiecții au fost atât de dure încât Molina a părăsit filmul, fiind înlocuit de Madeline Sharafian și Domee Shi.
Și actrița America Ferrera, vocea inițială a lui Elio, a renunțat, fiind înlocuită cu Zoe Saldaña. Motivul oficial al plecării ei a fost lipsa reprezentării latino în conducerea proiectului și dificultățile legate de multiplele reluări ale înregistrărilor vocale.
Mulți dintre cei implicați au fost dezamăgiți de această întoarcere drastică. Fosta asistentă de montaj Sarah Ligatich, care a făcut parte din grupul intern LGBTQ+ PixPRIDE, a declarat pentru The Hollywood Reporter că schimbările i-au provocat „mâhnire profundă”.
Socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg pentru Pixar
Mai mult, unii membri ai echipei consideră că versiunea ajunsă în cinematografe este „mult mai slabă” decât cea inițială propusă de Molina.
Mai multe probleme vin și din politicile Disney, care devalorizază filmele Pixar prin lansarea lor rapidă pe platforma Disney+.
Acest lucru face ca familia să prefere vizionarea acasă, ceea ce scade veniturile din sălile de cinema. De asemenea, strategia lui Pete Docter de a crea filme „cât mai relaționabile” a șters adesea nuanțele și originalitatea animațiilor recente.
În contextul controverselor din jurul legilor „Don’t Say Gay” și reacțiilor homofobe la filmul Lightyear, mulți cred că Pixar își cenzurează proactiv orice element cu potențial queer pentru a evita scandalurile.
Indiferent dacă este o directivă oficială sau o politică tacită, efectele acestei autocenzuri sunt evidente pe ecran și au contribuit la eșecul neașteptat al Elio.