ce-se-intampla-daca-folosesti-frana-de-mana-la-semafor,-avertismentul-expertilor-despre-practica-uzuala-printre-soferi

Ce se întâmplă dacă folosești frâna de mână la semafor, avertismentul experților despre practica uzuală printre șoferi

Timp de citire: 2 minute

Printre obiceiurile aparent inofensive ale multor șoferi se numără și acela de a folosi frâna de mână când mașina este oprită la semafor. Considerată o metodă comodă de a evita apăsarea constantă a pedalei de frână, această practică poate avea consecințe neprevăzute pe termen lung asupra mașinii, mai ales în cazul vehiculelor moderne.

Frâna de mână, între comoditate și uzură prematură

Frâna de mână – cunoscută și ca frâna de parcare sau frâna de urgență – are scopul de a menține vehiculul staționat în siguranță, mai ales pe suprafețe înclinate. De-a lungul timpului, aceasta a evoluat de la clasicul levier amplasat între scaune la versiuni moderne acționate electric, printr-un simplu buton.

Unii șoferi aleg să activeze frâna de mână atunci când stau la semafor, în special cei care conduc mașini cu transmisie manuală, pentru a elibera piciorul de pe pedala de frână. Deși poate părea o metodă practică, această alegere vine cu riscuri clare. Acționarea repetată a frânei de parcare, mai ales în condiții în care nu este necesară, duce în timp la uzura excesivă a anumitor componente esențiale.

La frânele de tip clasic, cu cablu, utilizarea frecventă poate întinde prematur cablul, existând inclusiv riscul ca acesta să se rupă. În cazul frânei de parcare electrice, situația este și mai sensibilă: motorașele care blochează roțile spate pot fi afectate rapid, ceea ce ar putea duce la blocarea completă a roților sau la imposibilitatea utilizării frânei în momentul în care chiar ai avea nevoie de ea.

Recomandările experților pentru opririle scurte

Cei mai mulți specialiști în siguranță rutieră recomandă folosirea exclusivă a frânei de serviciu, adică pedala de frână, atunci când te afli oprit temporar la semafor. Aceasta este o soluție nu doar mai puțin agresivă pentru sistemele tehnice ale mașinii, ci și una mai sigură în cazul unui impact din spate. Dacă ai piciorul pe frână, există șanse mai mici să fii proiectat în vehiculul din față.

Pe de altă parte, frâna de mână trebuie utilizată cu prioritate doar în momentul în care parchezi mașina – fie că este pe teren plat, fie pe o pantă. Totodată, este important să nu neglijezi starea acestui sistem. O frână de mână nefuncțională poate fi motiv de respingere la Inspecția Tehnică Periodică (ITP), fiind considerată un element crucial de siguranță.

În concluzie, deși poate părea un gest minor, folosirea frecventă a frânei de mână în contextul opririlor de scurtă durată poate aduce cheltuieli nedorite și riscuri mecanice. Alege soluțiile de oprire care protejează cel mai bine vehiculul tău și care îți oferă maximum de siguranță în trafic.