În România, semnalizarea direcției de mers nu îți oferă automat prioritate. Cu toate acestea, există câteva situații clar reglementate în care ceilalți șoferi sunt obligați să îți permită schimbarea benzii sau a direcției de deplasare, chiar dacă tu ești cel care inițiază manevra. Codul Rutier actualizat în 2025 vine cu nuanțări importante pe acest subiect.
Chiar dacă ai dat semnal, nu înseamnă că poți intra în fața altor vehicule fără să respecți regulile generale de prioritate. Legea impune, în continuare, ca orice schimbare de bandă sau direcție să fie făcută doar cu respectarea celorlalți participanți la trafic și cu asigurarea corespunzătoare.
Când trebuie să te lase în față ceilalți șoferi
Un caz concret în care ești îndreptățit să te încadrezi pe o altă bandă și să fii lăsat să treci este reglementat de articolul 106, alineatul (1) din legea 195/2002. Acesta prevede că, atunci când doi șoferi circulă în aceeași direcție pe benzi diferite și ambii doresc să se încadreze pe banda liberă dintre ei, șoferul de pe banda din dreapta este obligat să îl lase pe cel din stânga să ocupe acea bandă.
Practic, dacă circuli pe banda a treia și vrei să te încadrezi pe banda a doua, iar un alt șofer de pe prima bandă vrea să facă aceeași manevră, ai prioritate. Totuși, ambii trebuie să acorde prioritate celor care deja circulă pe banda a doua, deoarece aceștia au întâietate în mod absolut.
Pe lângă această situație, mai există și alte cazuri în care ceilalți șoferi sunt obligați să te lase să treci în față:
- când ești semnalizat de un polițist;
- în prezența vehiculelor de urgență cu semnalele luminoase și acustice în funcțiune;
- dacă semaforul sau indicatoarele de tip STOP sau „Cedează trecerea” te obligă să acorzi prioritate;
- la intersecțiile reglementate prin prioritate de dreapta sau în sensurile giratorii.
Regula fermoarului devine obligatorie în România
O noutate importantă în Codul Rutier din 2025 este introducerea așa-numitei „reguli a fermoarului”, adoptată recent de Senat. Aceasta vizează acele situații în care una dintre benzile de circulație devine impracticabilă, din cauza unor obstacole sau lucrări.
Potrivit noii reglementări, conducătorii auto care se află pe banda liberă sunt obligați să permită, alternativ, vehiculelor de pe banda blocată să se încadreze. În practică, fiecare șofer trebuie să cedeze locul, cel puțin o dată, pentru o mașină care vine de pe banda afectată.
Această regulă a fost introdusă pentru a fluidiza traficul în zonele cu lucrări sau obstacole temporare și pentru a reduce incidentele cauzate de neacordarea de prioritate.
În concluzie, semnalizarea este obligatorie, dar nu îți garantează automat prioritatea. Doar în anumite contexte legale clar stabilite ceilalți șoferi sunt obligați să îți cedeze locul. Cunoașterea acestor nuanțe poate face diferența între o manevră corectă și o situație periculoasă în trafic.