Jim Farley, directorul executiv al Ford, trage un semnal de alarmă privind expansiunea masivă a producătorilor auto din China, care, potrivit lui, pot domina nu doar piața globală, ci și întreaga industrie auto din America de Nord.
Producătorii americani de automobile se confruntă cu o presiune fără precedent din partea industriei chineze, a cărei capacitate de producție a crescut exponențial în ultimii ani.
Jim Farley, CEO-ul Ford, a descris situația ca fiind „amplificată la maximum, de parcă ar fi pe steroizi”, comparând actuala concurență cu valul japonez care a invadat piața americană în anii ’80, însă de o magnitudine mult mai mare.
Într-un context în care Statele Unite mențin tarife de import de 100% pentru mașinile chinezești, o măsură introdusă încă din timpul administrației Biden, Farley spune că această protecție nu este o garanție a siguranței pentru producătorii americani.
El avertizează că brandurile chineze câștigă rapid cote de piață în Europa, China, America de Sud și chiar Africa, piețe care, până nu demult, erau dominate de producători occidentali.
Jim Farley, șeful Ford / Foto: preluare Car Magazine
„Ei pot produce cât pentru toată America de Nord”
Farley subliniază că industria auto chineză dispune deja de o infrastructură uriașă: „Au suficientă capacitate de producție în fabricile existente pentru a acoperi întreaga piață a Americii de Nord, pe lângă celelalte regiuni unde sunt deja prezenți”.
Potrivit șefului Ford, diferența față de situația din trecut este clară: Japonia, în perioada sa de ascensiune, nu avea o asemenea forță industrială.
Întrebat dacă modelele chinezești ar avea succes în SUA, Farley a răspuns fără ezitare: „Cu siguranță, da. Conduc un Xiaomi SU7, o mașină de calitate superioară, cu o experiență digitală excepțională. Americanii ar fi încântați de ea”. El a explicat că alege să conducă un vehicul concurent „pentru că trebuie să cunoști competiția dacă vrei să fii la nivelul ei”.
Criză de direcție și inovație în industria americană
Ford încearcă să răspundă provocării printr-un nou model electric, estimat la 30.000 de dolari, ce ar urma să fie produs pe o linie de asamblare complet reinventată, gândită pentru eficiență maximă.
Totuși, Farley avertizează că perioada următoare va fi marcată de incertitudine: scăderea subvențiilor federale pentru vehicule electrice și reducerea temporară a producției de modele electrice pun o presiune suplimentară asupra companiei.
În contrast, directorul Rivian a avut o perspectivă mai sceptică asupra succesului chinezesc. După ce echipa sa a dezasamblat un model Xiaomi SU7, el a declarat că „nu există nimic revoluționar în ingineria acestor mașini”, explicând succesul prin investițiile uriașe finanțate de statul chinez, care elimină costurile de capital din prețul final al vehiculului.
Astfel, în timp ce unii lideri americani caută să înțeleagă și să reproducă modelul chinez, alții îl privesc ca pe o amenințare susținută artificial.
În ambele cazuri, mesajul este clar: competiția globală din industria auto a intrat într-o nouă eră, una în care viteza inovației și susținerea statului pot decide supraviețuirea sau dispariția unor branduri istorice.