Tinerii care au obținut permisul de conducere la 16 sau 17 ani pentru vehicule din categoriile A1 sau B1 ar putea avea parte de o procedură mai simplificată atunci când vor dori să treacă la categoriile superioare A, A2 sau B. Un proiect legislativ votat recent în Parlament prevede eliminarea probei teoretice pentru acești candidați, însă inițiativa a fost întoarsă în Parlament de către Președintele României pentru reexaminare, pe motiv că ar încălca normele europene și ar putea pune în pericol siguranța rutieră.
Ce presupune modificarea legii și cine este vizat
Propunerea legislativă prevede că tinerii care dețin permis pentru categoria A1 – motociclete cu cilindree de maximum 125 cmc și putere de cel mult 11 kW – și care doresc să treacă la A sau A2 (motociclete mai mari) ar putea fi scutiți de proba teoretică . Aceștia ar trebui să susțină doar proba practică, cu condiția îndeplinirii tuturor celorlalte cerințe legale.
În mod similar, pentru posesorii categoriei B1 – cvadricicluri cu greutate redusă – care doresc permis pentru autoturisme (categoria B ), ar urma să fie eliminată obligativitatea testului teoretic. Scutirea s-ar aplica și celor care au deja permisul pentru categoria B , dar doresc să obțină A sau A2 , cu condiția să fi absolvit cursuri teoretice și practice dedicate noii categorii.
Toate aceste propuneri urmăresc să simplifice traseul de la un permis inferior la unul superior, în special pentru tineri, dar nu au fost primite cu entuziasm de către toate autoritățile.
De ce a fost cerută reexaminarea
Președintele României, Nicușor Dan, a retrimis proiectul în Parlament, avertizând că modificările propuse nu sunt conforme cu Directiva europeană 2006/126/CE . Legislația europeană prevede că scutirea de proba teoretică este posibilă doar în anumite condiții stricte, precum experiența dovedită sau absolvirea unui curs complet de formare. În forma actuală, proiectul omite aceste criterii esențiale.
Mai mult, în cazul unor categorii de permis foarte diferite – cum sunt B (autoturisme) și A (motociclete) – nu este permisă scutirea integrală de proba teoretică. Se pot exclude cel mult anumite secțiuni generale, dar nu și întregul examen teoretic.
„În condițiile unor diferențe între conținutul probelor teoretice pentru categoriile B, respectiv A sau A2, apreciem necesară reexaminarea normei, întrucât cadrul european nu permite o astfel de derogare”, se arată în cererea de reexaminare transmisă Senatului.
Ce urmează în procesul legislativ
Reexaminarea înseamnă că proiectul se întoarce în Senat , care va relua dezbaterea asupra modificărilor aduse Ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. După votul Senatului, proiectul va merge din nou la Camera Deputaților , în calitate de for decizional, pentru un nou vot.
Deși propunerea a fost gândită pentru a simplifica procesul de obținere a permisului și a reduce birocrația pentru tinerii care deja au un istoric în trafic, ea trebuie să respecte și cadrul legal european și să nu compromită standardele de siguranță rutieră.
Ce înseamnă categoriile A1 și B1
- Categoria A1 permite conducerea motocicletelor cu cilindree de maximum 125 cmc, cu putere de cel mult 11 kW și raport putere/greutate sub 0,1 kW/kg, dar și a triciclurilor cu motor de până la 15 kW.
- Categoria B1 vizează cvadriciclurile a căror greutate nu depășește 450 kg (sau 600 kg pentru transport marfă), echipate cu motor de până la 15 kW.
Aceste permise pot fi obținute de tineri începând cu vârsta de 16 ani, însă trecerea la categoriile superioare A, A2 sau B implică, în prezent, parcurgerea ambelor probe – teoretică și practică.