Manipularea kilometrajului continuă să fie una dintre cele mai frecvente înșelătorii de pe piața auto second-hand din România, provocând pierderi de milioane de lei anual.
Șoferii care cumpără vehicule cu kilometraj falsificat nu doar că plătesc mai mult decât valoarea reală, dar se confruntă ulterior cu reparații costisitoare.
Fenomenul nu este izolat la nivel local, fiind întâlnit și în alte țări europene unde cererea pentru mașini la preț redus este ridicată.
Un studiu realizat de carVertical, companie specializată în rapoarte de istoric auto, arată că riscul de fraudă variază în funcție de prețul vehiculului. Cu cât mașina este mai ieftină, cu atât probabilitatea ca odometrul să fi fost dat înapoi este mai mare.
Mașinile low-cost sunt cele mai expuse
Pentru vehiculele cu un preț sub 25.000 de lei, 11,1% dintre cele verificate în România au prezentat kilometraj modificat – cel mai ridicat procent dintre toate categoriile de preț.
În segmentul 25.000–50.000 de lei, rata scade la 9,5%, iar pentru mașinile din gama 50.000–75.000 de lei se înregistrează 7,8% cazuri de fraudă.
Tendința este similară și în alte țări analizate de carVertical, unde segmentele low-cost sunt cele mai vizate de escroci.
Mulți cumpărători de mașini ieftine încearcă să economisească și sar peste verificarea istoricului sau inspecția la un service, ceea ce le oferă vânzătorilor neonești ocazia perfectă pentru a manipula kilometrajul și a crește artificial valoarea mașinii.
Matas Buzelis, expert auto al carVertical, explică faptul că „o mașină cu puțini kilometri este mai atractivă, însă dacă cifrele de pe bord nu sunt verificate, cumpărătorul riscă să plătească mai mult decât ar trebui și să descopere rapid probleme de uzură”.
Și mașinile de lux sunt vizate, dar pierderile sunt mai mari
Fraudele nu ocolesc nici segmentul premium. Deși rata este mai scăzută, impactul financiar este semnificativ.
În România, 3,2% dintre mașinile cu prețuri între 150.000 și 175.000 de lei au avut kilometrajul alterat, iar în categoria 175.000–200.000 de lei procentul urcă la 3,6%.
Pentru vehiculele de peste 250.000 de lei, rata scade la 2,5%, dar pierderile pot fi de ordinul miilor de euro per tranzacție.
Escrocii aleg aceste vehicule pentru profitul mai mare: un kilometraj redus poate crește valoarea de piață cu sume considerabile, iar cumpărătorii, atrași de „oferta bună”, sunt mai puțin atenți la detalii.
Pentru a evita astfel de capcane, specialiștii recomandă verificarea istoricului mașinii prin rapoarte dedicate, analizarea atentă a uzurii interiorului și evitarea ofertelor cu prețuri prea mici pentru a fi reale. Presiunea vânzătorilor care insistă pe decizii rapide ar trebui să fie un semnal de alarmă.