Începând cu 1 august 2025, românii vor resimți din plin noile scumpiri la carburanți. Creșterile succesive de accize și taxe anunțate de Guvern vor duce la majorarea prețului pe litru de benzină și motorină, iar impactul se va extinde în lanț asupra transportului, produselor și serviciilor. Printre cei direct afectați sunt și șoferii de autoturisme precum Dacia Logan, dar și transportatorii care operează cu vehicule comerciale.
De ce se scumpește carburantul și cât va costa de la 1 august
Conform noii scheme fiscale adoptate de Guvern, acciza la benzină va crește de la 2,52 lei/litru la 2,78 lei/litru , iar la motorină de la 2,31 lei/litru la 2,55 lei/litru . În paralel, TVA-ul aplicat la carburanți se va majora de la 19% la 21% .
Toate aceste ajustări fiscale vor avea ca rezultat un preț estimat de aproximativ 7,5 lei/litru pentru benzină și 7,8 lei/litru pentru motorină , potrivit analistului fiscal Adrian Negrescu. Acesta avertizează că, în cazul unei creșteri suplimentare a prețului internațional al petrolului, tarifele la pompă ar putea urca și mai mult.
În acest context, aproape jumătate din prețul fiecărui litru de carburant ajunge direct în bugetul statului, sub formă de accize și TVA.
Cât vei plăti pentru un plin de benzină la Dacia Logan
Pentru o Dacia Logan cu motor pe benzină și rezervor de 50 de litri , un plin costa în iulie aproximativ 350–360 de lei . De la 1 august, același plin va costa 370–380 de lei , în funcție de stația de alimentare și de oscilațiile pieței internaționale.
În cazul unui camion diesel de mare tonaj cu două rezervoare de 700 de litri (în total 1.400 litri), diferența este și mai dramatică: de la aproximativ 10.100 lei în prezent, costul unui plin va ajunge la aproape 11.000 lei după 1 august. Această diferență de 1.000 de lei va fi inevitabil transferată în prețul final al mărfurilor transportate.
Impactul în economie și transport
Scumpirea carburanților are implicații directe asupra costurilor de transport, iar acest lucru se va resimți în aproape toate domeniile: de la prețul alimentelor, până la servicii de curierat sau transport public. Transportatorii estimează că vor fi nevoiți să majoreze tarifele cu 5–10% , pentru a acoperi diferențele de cost.
În plus, este foarte probabil ca și prețul abonamentelor de transport în comun să crească, în special în marile orașe, unde flotele sunt alimentate cu carburant convențional.
În concluzie, scumpirea benzinei și motorinei din august 2025 afectează nu doar bugetul personal al șoferilor, ci și întreaga economie de consum, într-un context deja tensionat de inflație și presiuni fiscale.