După o așteptare de peste doi ani, România face primul pas concret spre digitalizarea completă a procesului de înmatriculare a vehiculelor. Noua platformă online, gestionată de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), permite șoferilor din București să finalizeze anumite proceduri fără a mai sta la cozi. Soluția este, însă, doar parțial digitală, iar extinderea la nivel național rămâne încă o promisiune.
Deși OUG 38/2023 a introdus în legislație posibilitatea înmatriculării online, sistemul a devenit funcțional abia în iulie 2025 și doar pentru persoanele fizice sau juridice din Capitală. Utilizatorii platformei pot solicita online transcrierea dreptului de proprietate asupra unui vehicul deja înmatriculat, radieri din circulație, duplicatul certificatului de înmatriculare și păstrarea numărului. Pentru început, certificatul de înmatriculare este livrat prin poștă, iar dovada provizorie este transmisă prin e-mail. Totuși, plăcuțele de înmatriculare trebuie ridicate personal de la sediu.
Ce funcționează și ce rămâne offline
Platforma digitală aduce o serie de avantaje evidente pentru bucureșteni: încărcarea documentelor se face online, plata taxelor se poate realiza electronic, iar comunicarea cu instituțiile implicate se face fără deplasări inutile. Totuși, în practică, utilizatorii trebuie să se prezinte fizic cel puțin o dată – pentru crearea contului de utilizator. Această etapă presupune o vizită la sediul Serviciului de Înmatriculări din localitatea de domiciliu. A doua deplasare este necesară pentru ridicarea plăcuțelor de înmatriculare, cel puțin în această fază incipientă a proiectului.
Un alt punct slab al platformei este lipsa interconectării cu alte sisteme digitale dezvoltate de stat. De exemplu, contul ROeID, promovat ca sistem național de identificare digitală unică, nu este compatibil cu platforma DGPCI. În lipsa unei soluții de tip Single Sign-On (SSO), utilizatorii sunt obligați să creeze conturi separate pentru fiecare instituție, o problemă cunoscută în spațiul public.
În plus, platforma nu permite, momentan, înmatricularea vehiculelor noi, ci doar a celor deja înregistrate anterior în România. Astfel, dacă achiziționezi o mașină adusă din străinătate sau proaspăt scoasă din fabrică, ești obligat să parcurgi în continuare procesul clasic, cu prezență fizică la ghișee.
Promisiuni de extindere și digitalizare completă
DGPCI anunță că aceasta este doar prima etapă a procesului de digitalizare, iar în lunile următoare platforma ar urma să se extindă la nivel național. Totodată, sunt planificate noi funcționalități, printre care încheierea online a actelor de înstrăinare, integrarea cu sistemele fiscale pentru validarea automată a datoriilor și livrarea plăcuțelor de înmatriculare direct la adresa proprietarului.
Deși timpii de procesare ai cererilor sunt similari celor din procedura fizică (aproximativ trei ore pentru cererile procesate dimineața, cu eliberare a doua zi pentru cele depuse mai târziu), digitalizarea promite o experiență mai comodă pentru utilizatori. Cu toate acestea, implementarea reală și eficientă a sistemului rămâne o provocare, mai ales în lipsa interoperabilității între platformele statului.