afacerea-„dacia-de-la-unguri”.-cum-au-ajuns-romanii-sa-si-cumpere-inapoi-masinile-facute-la-mioveni-si-sa-faca-profit-din-ele

Afacerea „Dacia de la unguri”. Cum au ajuns românii să-și cumpere înapoi mașinile făcute la Mioveni și să facă profit din ele

Timp de citire: 3 minute

La începutul anilor ’90, românii ieșiți din comunism și flămânzi de bunuri de consum au descoperit o oportunitate inedită: puteau cumpăra din Ungaria propriile lor mașini exportate în perioada lui Ceaușescu. Nu doar că le cumpărau mai ieftin decât din țară, dar puteau chiar face profit. A fost o afacere cu parfum de revanșă istorică, dar și de pragmatism balcanic.

Exporturile din epoca Ceaușescu s-au întors în România pe mâna celor isteți

În perioada comunistă, România a exportat masiv mașini Dacia către țările din blocul estic. Ungaria, aflată în plin deficit de autovehicule în anii ’80, a devenit unul dintre cei mai mari importatori de Dacii fabricate la Mioveni. Modelul Dacia TX Break, fabricat din 1987, a ajuns rapid pe lista preferințelor maghiarilor, în special datorită prețului mai mic decât al altor mărci est-europene. În 1988, Ungaria importase 124.000 de autoturisme, în timp ce 360.000 de persoane erau pe listele de așteptare. Pentru a acoperi cererea, autoritățile de la Budapesta au încheiat un contract important cu Dacia.

Prețul unei Dacii TX Break în Ungaria la începutul anilor ’90 era de circa 171.000 de forinți (2.100–2.300 de dolari americani), fiind mai ieftină decât Skoda sau Lada. În plus, pentru că era un model destinat exportului, avea o calitate superioară față de versiunile destinate pieței interne din România.

Dacia 1310 1

Mașinile aveau dotări tehnice mai bune decât cele destinate pieței românești, precum tablă mai groasă, trapă sau centuri glisante. (Foto: Playtech)

După Revoluție, mașinile de export au devenit comoara românilor

După Revoluția din decembrie 1989, românii pătrunși într-o economie de tranziție se confruntau cu o dilemă veche într-o piață nouă: își doreau mașini, dar nu aveau suficiente opțiuni. În comunism, o Dacie putea fi achiziționată doar după ani de așteptare și liste de repartizare, însă în anii ’90, cererea exploda. Mașinile occidentale erau scumpe, așa că atenția s-a îndreptat spre… Daciile din Ungaria.

Aceste modele, fabricate cu standarde mai înalte pentru export, aveau detalii și dotări superioare celor produse pentru piața românească: tablă mai groasă, trapa, centuri de siguranță glisante, dar și elemente estetice mai rafinate la caroserie. Specialiștii spun că, în acea vreme, muncitorii de la Mioveni munceau cu mai mult simț de răspundere pentru comenzile externe.

Românii cumpărau aceste Dacii second-hand din Ungaria, unele cu doar patru-cinci ani vechime, și le aduceau acasă fără să plătească taxă vamală – pentru că fuseseră fabricate în România. Iar unii știau să-și recupereze și TVA-ul de la statul maghiar, ceea ce făcea afacerea cu atât mai profitabilă.

Un timișorean a făcut o firmă de consultanță doar pentru această „afacere”

Un exemplu notoriu este cel al lui Arpad G., un timișorean care, imediat după ce și-a luat permisul, a plecat la Gyor să-și cumpere o Dacia 1300 Combi. A dat 1.600 de mărci pe mașină și a fost atât de mulțumit, încât a început să le dea sfaturi și altora despre cum să cumpere Dacii din Ungaria în avantaj, scriu cei de la cotidianul Adevărul.

Arpad a înțeles rapid mecanismul prin care se putea recupera TVA-ul plătit de primul cumpărător ungar. Așa că a pus pe picioare o mică firmă de consultanță, alături de o colegă din Timișoara, și oferea servicii complete: ce documente să aduci, unde să mergi, ce formulare să completezi. Deși firma nu a avut o viață lungă, a fost o mostră de inițiativă antreprenorială postcomunistă.

Masini daci comunism 1

Afacerea a devenit atât de populară încât unii români și-au înființat firme de consultanță pentru a intermedia și facilita reimportul acestor vehicule. (Foto: Playtech)

Dacia, de la glumă la topul preferințelor

În ciuda faptului că în Ungaria, ca și în România, Daciile deveniseră subiect de bancuri din cauza fiabilității, interesul pentru aceste mașini a fost uriaș la începutul anilor ’90. Erau mașini „de-ale noastre”, dar mai bune, și puteau fi cumpărate rapid și relativ ieftin.

Ironia face că, ani mai târziu, marca Dacia – fabricată acum sub patronaj Renault – a redevenit populară în Ungaria. Noul Duster, de exemplu, se află în topul al celor mai vândute SUV-uri, semn că istoria are umorul ei.