testele-euro-ncap-din-2025-ridica-semne-de-intrebare:-masini-cu-probleme-grave,-dar-calificative-generoase

Testele Euro NCAP din 2025 ridică semne de întrebare: maşini cu probleme grave, dar calificative generoase

Timp de citire: 3 minute

În cel mai recent val de teste de siguranță desfășurate de Euro NCAP, rezultatele obținute de unele modele au stârnit îngrijorare și controverse. Deși testele ar trebui să ofere o imagine clară asupra siguranței autovehiculelor noi, seria din iulie 2025 a scos la iveală disfuncționalități grave la unele modele care, paradoxal, au primit totuși un calificativ de 4 stele. Este cazul lui Hyundai Inster, concurentul direct al Dacia Spring, și al modelelor chinezești Chery Tiggo 7 și Chery Tiggo 8, despre care experții afirmă că pun în pericol viața pasagerilor în anumite scenarii de impact.

Hyundai Inster, vulnerabil în impact lateral: ușa șoferului se deschide la coliziune

Una dintre cele mai grave descoperiri din actualul val de teste Euro NCAP a fost făcută la Hyundai Inster, un model electric sud-coreean recent lansat, poziționat ca rival direct pentru Dacia Spring. În cadrul testului de impact lateral cu un stâlp, s-a constatat că ușa șoferului s-a desprins din închizătoare, rămânând întredeschisă. Potrivit experților, acest comportament sugerează o problemă majoră de proiectare care, în scenarii reale, ar putea duce la deschiderea completă a ușii și expunerea șoferului la riscuri fatale.

De asemenea, Hyundai Inster a oferit o protecție doar marginală în zona toracelui, atât pentru șofer, cât și pentru pasagerul din spate, în testul frontal cu barieră pe toată lățimea vehiculului. Situația e cu atât mai alarmantă cu cât mașina a reușit, totuși, să obțină un calificativ de 4 stele, în ciuda acestor deficiențe serioase. Penalizarea pentru ușa desprinsă a fost aplicată, însă nu suficient de sever încât să coboare scorul total sub acest prag.

Prin comparație, unele modele Dacia, precum Duster sau Bigster, au fost limitate la doar 3 stele în trecut din cauza absenței anumitor sisteme electronice. Această discrepanță naște întrebări firești despre corectitudinea și consistența baremurilor Euro NCAP: cum poate o problemă structurală gravă să fie „mai acceptabilă” decât lipsa unor opționale?

Chery Tiggo 7 și 8: airbag-uri care nu protejează copiii

Modelele Chery Tiggo 7 și Tiggo 8, ambele produse de gigantul chinez Chery, au fost la rândul lor vizate de critici dure. Problema identificată de Euro NCAP vizează airbag-urile cortină din spate, care în momentul declanșării nu se umflă corect în zona locurilor destinate copiilor. Concret, airbag-urile nu acoperă suficient zona banchetei din spate, ceea ce înseamnă că un copil așezat acolo nu este protejat corespunzător în cazul unui accident lateral.

Producătorul chinez a fost notificat cu privire la această deficiență și a avut ocazia să o corecteze. În ciuda declarațiilor oficiale potrivit cărora problema ar fi fost remediată, testele ulterioare au arătat că defectul persistă, iar vehiculele continuă să fie vândute în această formă. Chiar și așa, ambele modele au primit 4 stele Euro NCAP — o decizie greu de înțeles, mai ales în contextul în care viața copiilor este pusă în pericol în mod direct.

Această situație ridică problema lipsei de autoritate a Euro NCAP: dacă se descoperă un defect de siguranță major, cum este cel de la airbag-urile Chery, n-ar trebui oare ca vânzarea acestor modele să fie suspendată în Uniunea Europeană până la remedierea completă? În starea actuală, cumpărătorii pot fi induși în eroare de scorul de 4 stele și să creadă că aceste mașini sunt mai sigure decât Dacia Duster, când realitatea este contrară.

Un alt fenomen demn de remarcat în această serie de teste este faptul că toate cele cinci modele care au primit 5 stele sunt chinezești și electrificate. Este vorba despre MG P9 EV, Lynk & Co 02, Omoda 9, Polestar 4 și Zeekr 7X. Toate au bifat calificative maxime, în timp ce multe modele europene, sud-coreene sau chiar americane s-au plafonat la 4 stele.

Printre acestea se numără și Ford Puma electric, produs în România, care nu a reușit să obțină decât 4 stele. Ford Tourneo Courier, retestat după o revizie a problemelor constatate anterior, a urcat de la 3 la 4 stele — însă tot nu a atins pragul maxim. În mod clar, producătorii occidentali par să nu mai prioritizeze scorurile Euro NCAP, mai ales pe segmentul modelelor de buget.

Pe de altă parte, producătorii chinezi profită din plin de acest sistem și, în mod aparent, construiesc mașini doar pentru a bifa criteriile impuse de Euro NCAP, chiar dacă uneori realitatea din spatele acestor cifre ridică suspiciuni. Iar când unele modele cu probleme structurale serioase reușesc să obțină 4 stele, se conturează ideea că sistemul de evaluare eșuează în a reflecta corect siguranța reală oferită de aceste vehicule.

Testele Euro NCAP din 2025 trag un semnal de alarmă: nu toate calificativele reflectă fidel realitatea. Atât Hyundai Inster, cât și modelele Chery au probleme grave de siguranță pasivă, dar reușesc să păcălească scorurile generale prin alte punctaje. În paralel, mașinile accesibile produse în Europa sunt penalizate drastic pentru absența unor sisteme de asistență. Ca potențial cumpărător, fii vigilent: nu te uita doar la stele, ci analizează detaliile din testele Euro NCAP și cere mai multă transparență.