exclusiv:-topul-companiilor-de-sondare-si-cercetare-de-piata-in-anul-2024

Exclusiv: Topul companiilor de sondare și cercetare de piață în anul 2024

Timp de citire: 3 minute

Anul 2024 a fost foarte agitat în piața firmelor de sondare și cercetare. Anul electoral (sondaje, exit-pool-uri, estimări), dispariția unui vechi și mare institut de cercetare, regrupări și repoziționări – toate acestea au condus la majorarea afacerilor în acest sector. A fost un an memorabil.

În 2024, afacerile cumulate ale firmelor de sondare și cercetare de piață din România au totalizat 165,5 milioane de euro, în creștere cu 50,7% față de anul precedent.

Cele 74 de institute de cercetare și sondare a pieței, monitorizate de „Forbes România”, au însumat afaceri totale de 165.540.902 euro, conform bilanțurilor financiare raportate la Ministerul Finanțelor și calculate la cursul mediu de 4,97 lei/euro, cu ajutorul platformei RisCo.ro.

Profitul cumulat net a fost de 23 milioane de euro, în scădere cu 5,7% față de 2023.

Ipsos Interactive Services, cea mai mare companie de profil din România, deține o cotă de piață de 51,2%, având o cifră de afaceri de 84,7 milioane de euro, în creștere cu 102,5% față de 2023. Această creștere explozivă a cifrei de afaceri a fost cauzată de decizia grupului Ipsos de a transfera componente ale panelului online din diferite țări către entitatea din România.

Practic, jumătate din cifra de afaceri a pieței locale de sondare și cercetare este deținută de multinaționala Ipsos Interactive Services. Aceasta a raportat un profit net de 15,7 milioane de euro, cel mai mare de pe piață.

Ipsos Interactive Services este un HUB internațional și centru de colectare online de date pentru grupul internațional Ipsos. Această firmă, înregistrată în România, furnizează servicii internaționale de scripting, quality control, media processing, data processing, coding şi data visualization.

Dacă se elimină cifra de afaceri realizată de gigantul Ipsos Interactive Services, atunci piața de cercetare locală este de doar 84,7 milioane de euro, în creștere cu 24,7% față de 2023.

Pe plan local, alături de Ipsos Interactive Services activează firma Ipsos România, care a raportat o cifră de afaceri de 4,51 milioane lei, în creștere cu 12% față de 2023.

Astfel, cu cele două entități din România, Ipsos deține o cotă de piață de 54%.

Anul 2024 a adus și evenimente importante în industrie: vechiul institut GfK România a fuzionat cu NIQ, iar panelul de gospodării al GfK a intrat în portofoliul firmei YouGov.

Precizare 1: Firma YouGov SRL nu figura cu bilanțul financiar pe site-ul Ministerului Finanțelor, la ora redactării acestui articol. În schimb, a fost introdusă în top compania YouGov CP România, înființată în 2023.

Precizare 2: Firmele Sociopol și Cercetare Consultanță Sociologică Sociopol, controlate de sociologul Mirel Palada, nu figurau cu bilanțurile pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Pe de altă parte, Socius Centrul de Cercetări Sociale Aplicate a dispărut din evidențele Ministerului Finanțelor, însă în 2024 a fost înființată Socius Analytica. De asemenea, CSOP (fost Kantar TNS) nu mai face parte din rețeaua multinațională Kantar și operează acum sub brandul Data Dive CSOP.

Numărul total al angajaților celor 74 de institute a fost de 2.985.

Cel mai mare număr de angajați s-a înregistrat la Ipsos Interactive Services: 814. Alte companii cu un număr mare de angajați: NIQ (217), YouGov CP România (157), Kantar Audiențe (117) și Ipsos România (133).

Companii care au obținut creșteri ale cifrelor de afaceri în 2024 față de 2023: NIQ (22,5%), YouGov CP România (1.584,2%), Kantar România (14%), Kantar Audiențe (45,8%), IQVIA (3,4%), iSense (16,8%), Retail Zoom (49,4%), CURS (41%), Mercury (26,2%), Majoritas Insights (23,3%), Field Insights (54,2%) și Strategic Market Vector (75%).

Printre companiile care și-au menținut afacerile sau au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri în 2024 față de 2023 se numără: Data Dive CSOP (-6,5%), Data Diggers (-19,7%), ISRA (-5,8%), Daedalus New Media (-4,5%), Aha Moments (-16,6%) și IRES (-29,8%).  

 

The post Exclusiv: Topul companiilor de sondare și cercetare de piață în anul 2024 appeared first on Forbes Romania.