exclusiv:-topul-agentiilor-de-media-din-romania-–-anul-2024

Exclusiv: Topul agențiilor de media din România – anul 2024

Timp de citire: 3 minute

În anul 2024, cifra de afaceri a celor 14 mari agenții de media a totalizat 723,3 milioane de euro, cu 10,2% mai mare față de anul precedent. Doar patru agenții au înregistrat scăderi ale afacerilor și una a raportat pierderi.

Anul trecut, 14 agenții de media monitorizare de Forbes România au realizat o cifră totală  de afaceri de 723,3 milioane de euro, în creștere cu 10,2% mai mare decât în anul 2023.

Notă 1: Au fost comparate aceleași agenții în 2024 versus 2023. Bilanțul financiar al agenției Dentsu România nu figurează pe site-ul Ministerul Finanțelor la ora redactării acestui articol.  

Creșterea de 10,2% este notabilă, într-un an cu numeroase frământări politice interne, cu multe crize suprapuse, dar cu două evenimente sportive majore – Campionatul de Fotbal EURO 2024 și Jocurile Olimpice de la Paris.

Notă 2: Agențiile de media administrează bugetele de publicitate și marketing ale companiilor care investesc în publicitatea din România (televiziune, online, radio), dar unele furnizează și servicii de creație.

Profitul net cumulat s-a ridicat la 22,8 milioane de euro, în creștere cu 20% față de 2023. Rata profitului a fost de 3,2%.

Publicis Groupe Media, companie deținută de grupul internațional Publicis în România, și-a păstrat prima poziție în top (cucerită în 2023), având o cifră de afaceri de 122,2 milioane de euro. Afacerile companiei au crescut 38%, cea mai mare creștere dintre marile agenții.

Nota 3: Publicis Groupe Media reunește agențiile Starcom, Spark Foundry și toate diviziile de media. Acestea nu sunt entități juridice, ci divizii în cadrul structurii organizatorice a grupului Publicis în România.

Pe locul secund s-a plasat agenția MMS Comunications, membră a grupului Publicis în România, cu afaceri de 94,8 milioane de euro, mai mari cu 10% față de 2023.

Cele două companii ale grupului Publicis – Publicis Groupe Media și MMS Comunications – au însumat o cifră de afaceri de 217,1 milioane de euro, reprezentând 30% din afacerile totale ale agențiilor de media.

Agenția Optimum Media Direction Plan & Buy (OMD) ocupă locul 3, cu o cifră de afaceri de 76,9 milioane de euro, mai mare cu 1,3% față de anul 2023.

Nota 4: Asociatul unic la agenția OMD este Omnicom Media Group (OMG). Asociați la OMG sunt companiile TBWA București (35%), DDB Bucharest (35%) și The Group Of Communication Agencies (30%). Această companie din urmă este controlată de Zoltan Szigeti și Mihaela Nicola, doi pionierii ai publicității din România și fondatorii holdingului The Group.

Agențiile OMD, OMG, Media Investment și House of Media, deținute și operate de Zoltan Szigeti și Mihaela Nicola, au avut o cifră totală de afaceri de 193,6 milioane de euro, având o cotă de piață de 26,7%.

VEZI CINE SUNT ACȚIONARII AGENȚIILOR DE MEDIA DIN ROMÂNIA

Agenții care și-au redus cifra de afaceri comparativ cu 2023: Essence MediaCom România (-11,5%), House of Media (-14%), Wavemaker România (-6,3%) și Havas Media (-13%).

Agenții care și-au crescut cifra de afaceri față de 2023: Media Investment (10,7%), McCann-Erickson (12,4%), United Media Services (15%), Initiative Media (2,4%), Mindshare Media (12,5%), Omnicom Media Group (214%!!!) și Media Tique (34,4%).

Cele trei agenții ale grupului GroupM (controlat de gigantul WPP) – Essence MediaCom România, Mindshare Media și Wavemaker România – au avut o cifră cumulată de 117,1 milioane de euro, reprezentând o cotă de piață de 16,2%.

Cel mai mare profit net în 2024 a fost raportat de Publicis Groupe Media cu 4,8 milioane de euro. Pe locul secund în topul profitabilității s-a plasat Media Investment cu 3,8 milioane de euro.

Agenția Wavemaker România este singura care a raportat pierderi în 2024: 71.872 euro.

Agenția B.V. McCann-Erickson (173 de angajați), care operează diviziile Universal McCann (media) și McCann/Creative Services (creație), a raportat afaceri de 76,6 milioane de euro.

Numărul total al angajaților din cele 14 companii s-a ridicat la 860.

Nota 5: Bilanțurile au fost calculate la cursul mediu BNR din 2024 de 4,97 lei/euro.

The post Exclusiv: Topul agențiilor de media din România – anul 2024 appeared first on Forbes Romania.