daca-ai-masina-fabricata-inainte-de-2019,-ar-putea-avea-defectiuni-grave.-ce-trebuie-sa-faci-rapid,-conform-rar

Dacă ai mașina fabricată înainte de 2019, ar putea avea defecțiuni grave. Ce trebuie să faci rapid, conform RAR

Timp de citire: 3 minute

Registrul Auto Român (RAR) a transmis un semnal de alarmă important pentru șoferii din România: zeci de mărci auto, cu modele fabricate între 1998 și 2019, fac obiectul unor campanii de rechemare în service, din cauza unor defecțiuni tehnice majore. Printre cele mai periculoase probleme identificate se află defecțiuni la sistemele de airbag, care pot pune în pericol viața ocupanților în cazul unui accident, conform RAR.

Rechemări masive în service pentru zeci de mărci auto

Printre mărcile afectate se numără unele dintre cele mai populare pe piața din România: Audi, BMW, Ford, Mercedes, Toyota, Volkswagen, dar și branduri premium sau de nișă, precum Ferrari, Cadillac, DS sau Cupra. Potrivit RAR, intervențiile se fac gratuit, în rețelele de service autorizate ale producătorilor, iar toți proprietarii sunt îndemnați să verifice urgent dacă mașinile lor sunt vizate de aceste campanii.

Problemele sunt de o gravitate extremă: în cazul vehiculelor mai vechi, expuse la căldură și umiditate ridicată, componentele chimice ale airbagului se pot degrada, iar la declanșare, sistemul poate proiecta fragmente metalice în habitaclu, cu potențial letal. Nu este vorba doar de o ipoteză teoretică, ci de un risc real, documentat în mai multe incidente la nivel global, inclusiv în Europa și Statele Unite.

Zeci de mii de mașini afectate în România

Conform informațiilor furnizate de producători și centralizate de RAR, impactul acestor probleme asupra parcului auto național este considerabil:

  • Aproximativ 14.000 de vehicule au probleme la sisteme de siguranță activă (cum ar fi frânele sau sistemele electronice de stabilitate);
  • Peste 85.000 de mașini sunt afectate de defecțiuni la sisteme de siguranță pasivă, în special la airbaguri.

Aceste cifre se referă doar la mașinile comercializate prin rețeaua oficială din România. În plus, RAR avertizează că multe autovehicule aduse din alte țări ale Uniunii Europene vor fi identificate ulterior, prin campaniile derulate de producători sau reprezentanțele locale.

Pentru a evita riscuri majore, RAR recomandă ca toți proprietarii de mașini fabricate în perioada 1998–2019 să:

  • verifice platforma oficială a producătorului cu seria de șasiu (VIN);
  • contacteze un service autorizat al mărcii respective;
  • programeze o verificare și eventualele reparații.

În sprijinul șoferilor, RAR va introduce informațiile despre campaniile de rechemare și în certificatul RAR Auto-Pass, documentul utilizat tot mai frecvent la tranzacțiile auto. Mai mult, autoritatea are în plan o platformă online interactivă, unde oricine va putea verifica dacă propriul vehicul face parte dintr-o campanie de rechemare.

Reparațiile sunt gratuite, dar refuzul vine cu riscuri

RAR atrage atenția că toate intervențiile din aceste campanii sunt 100% gratuite pentru proprietari. Totuși, refuzul de a participa la reparații poate avea consecințe grave, nu doar pentru șofer, ci și pentru pasageri și ceilalți participanți la trafic.

Specialiștii explică faptul că un airbag defect nu este doar inutil – ci poate deveni o armă. În loc să salveze vieți, el poate provoca răni fatale prin explozie sau proiecția de metal în interiorul mașinii. Situațiile de acest gen sunt deja documentate în peste 30 de țări, iar în unele cazuri, producătorii au fost obligați să retragă milioane de vehicule din circulație.

Pentru a preveni astfel de incidente, RAR a informat că va începe notificarea directă a proprietarilor, în cadrul inspecțiilor tehnice periodice (ITP) sau la verificările realizate în stațiile proprii. Astfel, dacă un vehicul aflat în rechemare ajunge la un control RAR, proprietarul va fi informat imediat despre riscul la care se expune.

Pe termen lung, RAR speră că noua platformă digitală și certificatul Auto-Pass vor face ca transparența tehnică a unui vehicul să devină standard, în special în cazul mașinilor second-hand, unde istoria de service și reparații este adesea incompletă sau lipsă.

Concluzie: verfică acum, nu lăsa pe mâine

Dacă deții o mașină fabricată între 1998 și 2019, indiferent de marcă, nu aștepta ca problema să te ia prin surprindere. Intră pe site-ul producătorului, contactează un service autorizat sau programează-te la o verificare. Este gratuit, dar mai important decât atât – îți poate salva viața.

Pentru mai multe informații oficiale, intră pe site-ul www.rarom.ro. Într-un peisaj auto în care siguranța trebuie să fie prioritară, rechemările nu sunt opționale, ci esențiale. Iar decizia ta de a verifica poate face diferența între o simplă reparație gratuită și o tragedie.