china-produce-inca-masini-clonate:-ora-ballet-cat,-beetle-ul-electric-care-nu-convinge

China produce încă maşini clonate: Ora Ballet Cat, Beetle-ul electric care nu convinge

Timp de citire: 2 minute

În era maşinilor electrice şi a tehnologiilor avansate, industria auto chineză pare să nu fi renunţat încă complet la obiceiul vechi de a copia designuri occidentale. Un youtuber englez stabilit în China a testat recent modelul electric Ora Ballet Cat, produs de Great Wall Motor, și a scos la lumină o realitate surprinzătoare: deşi mașina este electrică și vine cu un interior modern, designul său exterior este o clonă prea evidentă a legendarului Volkswagen Beetle.

Ora Ballet Cat încearcă să se diferenţieze prin faruri ceva mai rectangulare și prin mici accente stilistice, dar, în esență, silueta și elementele cheie sunt un omagiu neascuns adus „gândăcelului” iconic. Deși interiorul are suprafeţe plăcute la atingere și un aer mai rafinat, cu mult crom și texturi atent lucrate, multe detalii par să fie doar de decor. Mânerele portierelor, de exemplu, au butoane funcționale doar pe uşa şoferului, în timp ce restul se deschid senzorial, un gest futurist care însă nu compensează percepţia generală de mediocritate.

De ce nu a prins Ora Ballet Cat pe piaţa chineză

În ciuda prezenţei sale pe piaţă de aproape trei ani, modelul Ora Ballet Cat a înregistrat vânzări modeste, un semn clar că nici chiar publicul chinez nu mai acceptă maşinile copiate cu design învechit. Piaţa auto din China s-a maturizat rapid în ultimii ani, iar clienţii caută acum inovaţie reală, performanţă şi stil original.

Youtuberul menţionat, după testarea unei versiuni cu 170 CP, a remarcat că dinamismul maşinii este slab şi parcă „respinge” şoferul. Acceleraţia este lentă, iar performanţele generale nu ţin pasul cu standardele moderne ale vehiculelor electrice, unele chiar mult mai accesibile. Versiunile anunţate cu tracţiune integrală şi peste 500 CP nu par să fi ajuns vreodată în producţia de serie, iar asta spune multe despre succesul real al modelului.

În plus, anumite funcţii promovate drept inovatoare, dedicate special femeilor, nu par să aibă utilitate practică în viaţa cotidiană, ci sunt mai degrabă artificii de marketing.

Clonarea designului, o excepţie sau o problemă sistemică?

Chiar dacă Ora Ballet Cat este o excepţie penibilă, ea scoate în evidenţă o faţetă mai puţin cunoscută a industriei auto chineze: pe lângă progresul remarcabil în tehnologia bateriilor și în modelele electrice inovatoare, există încă producători care preferă să meargă pe calea sigură a copierii unor modele consacrate, în loc să creeze originalitate.

Great Wall Motor, compania care produce această maşină, deţine în portofoliu şi alte mărci precum GWM, Haval sau Tank, care în mod similar inspiră designul din branduri occidentale ca Land Rover sau Toyota Land Cruiser. Totuşi, în timp ce alte modele ale lor au avut succes, Ora Ballet Cat rămâne un model ciudat şi excentric, cu vânzări slabe și perceput ca un produs dintr-o altă epocă.

Piaţa auto din China este în plină transformare și, odată cu creșterea gradului de conștientizare și exigentă a consumatorilor, astfel de clone în design sunt tot mai puțin tolerate, semnalând un moment important în evoluția industriei chinezești.

În concluzie, chiar dacă Ora Ballet Cat este o mașină electrică și face parte din viitorul mobilității, designul său copiat și performanțele modeste o transformă într-un model ieșit din timp, nereprezentativ pentru imaginea inovatoare și modernă pe care o promovează, în general, industria auto din China. Acest exemplu arată cât de mult s-a schimbat piața și cum consumatorii au ajuns să caute mai mult decât un simplu „clon” – vor originalitate și tehnologie de ultimă generație.